Anmäl dig till vårterminen här!
Skogås Badmintonklubb

Grupper och nivåer

Nivå 1 (Badmintonskolan, Miniton, Best On Court, Tonårsgrupp och Vuxenträning)

Dessa grupper vänder sig till nybörjare men även till de som har spelat tidigare i våra nybörjargrupper. Under träningspassen fokuserar vi och tränar på grundläggande grepp, slagteknik och fotarbete. Vi går också igenom regler och provar på att spela match under träning. För de som vill och är intresserade finns det möjlighet att vara med och tävla i 08-cup som är tävlingar för nybörjare i Stockholmsområdet.

Spelaren anmäler sig själv på vår hemsida till den grupp som passar både ålders- och tidsmässigt. Spelare kan flyttas till en annan nivå under terminens gång.

Anmälan och mer information:

Nivå 2 (Utvecklingsgrupper)

För de spelare som har lärt sig de mest grundläggande momenten som till exempel olika grepp, kort och lång serve, regler mm. Spelarna i dessa grupper tränar mycket på slagteknik och fotarbete för att lära sig grundslag och rörelser på banan med en funktionell teknik. Det är högre tempo och intensitet på träningspassen än nivå 1 och det är viktigt att spelaren har eget engagemang samt är mottaglig och villig att lära sig nya saker. Vi ser gärna att spelarna är med och tävlar i 08-cup för nybörjare (nivå 0) eller tävlingsnivå 1.

Nivå 3 (Tävlingsgrupper)

Dessa grupper är till för våra tävlingsspelare och som deltar regelbundet på tävlingar (tävlingsnivå 1–3). Spelaren behärskar och kan utföra grundslag och fotarbete med en funktionell teknik. Träningspassen består av teknik- och spelövningar, taktik, fysisk och mental träning mm. Intensiteten på träningarna är hög och spelaren visar engagemang och intresse samt vill vara delaktig i sin egen utveckling.

Nivå 4–6 (Elitgrupper)

För spelare i klubben som strävar efter eller tillhör de bästa spelarna i sin åldersklass eller Elitklass i Sverige (minst topp 24). Träningspassen består av teknik- och spelövningar på detaljnivå, taktik, fysisk och mental träning. Intensiteten och kvaliteten under träningspassen är mycket hög och spelaren visar intresse samt är delaktig i och tar ansvar för sin egen utveckling, tränings- och tävlingsplanering. Tränarna gör uttagningar till dessa grupper inför varje termin. Spelare kan även flyttas till en annan nivå under terminens gång.

Börja spela